Vi kommer ikke uden om, at de store udviklingsopgaver sjældent er de letteste og få. Og oftest svære, at finde på markedet. De store penge er oftest og hente på projekter for det offentlige, hvad end de bare skal have nyt logo eller helt nye proces-systemer, så ved man opgaverne, har et vidst omfang, og dermed en hvis pris.

Vi vil i denne artikel guide dig til, hvordan du kan byde (og forhåbentligt vinde) på de offentlige udbudsrunder.

Udbudsrunder

udbudsrunderDet er med og holde sig til, når de offentlige instanser, skal bruge tilbud på nye systemer, designs eller andre opgaver, vil det ofte blive lagt ud på udbud.dk.

En udbudsrunde er en form for konkurrence, mellem virksomheder der byder på en given opgave. Grunden til det offentlige altid skal sende en større opgave i udbudsrunde, er for ikke og skævvride markedskonkurrencen. Ved og sætte en opgave i udbud, undgår man samtidig nepotisme, hvor en medarbejder bare ansætter sin kammerat til opgaven.

Så tjek ud, hvilke projekter der er, som du gerne vil byde ind på og læs med videre, om hvordan man vinder opgaverne.

Vær opmærksom på, der er også flere større virksomheder der sætter deres opgaver i udbud, og man dermed kan pitche sin plan ind – man har oftest set dette på tv i form af reklamebureauerne, skal konkurrere om kunderne på det bedste pitch.

Bedste pris

Er det en privat opgave du byder på, er prisen måske mindre vigtig – så længe opgaven er løst korrekt. Hvorimod er det en offentlig instans, der laver udbudsrunden er prisen ret afgørende, for om du får opgaven.

Når du byder på en opgave, skal du samtidig være realistisk i dit bud, det nytter ikke noget du sætter din pris til 20.000 kroner, hvis det er en opgave til 250.000 kroner, så bliver dit bud nok ikke set så seriøst.

Bedste oplæg

Det vigtigste er helt klart og have styr på sit pitch eller oplæg om du vil. Dette er altoverskyggende, for at du kan vinde opgaven. Det er ligesom en matematik aflevering i skolen, du kan have alle resultaterne korrekt, uden og få 12 – pga dine mellemregninger, ikke var fyldestgørende eller korrekte. Også her kan du have den bedste pris, men hvis dit oplæg ikke er præcist det de søger, vinder du sjældent.