RFQ tjenester skyder frem på Internettet som skovsvampe efter en varm sommeregn.

Det skyldes ikke mindst at forbrugertilliden til webbaserede tjenester er vokset eksponentielt de sidste 5-10 år. Til dels, takket være uafhængige vurderingstjenester som Trustpilot. Men i dag er alle virksomheder også nødt til at være præsent i de sociale medier. Det er der hvor kundekontakten primært forgår. Den traditionelle kundeservice er i stort omfang blevet erstattet af, eller flyttet til, Facebook.

Det gør både online og offline handel mere gennemsigtig end nogensinde. Dårlige virksomheder kan hænges ud, af alle kunder, uden varsel. På den måde står forbrugerne meget stærke.

Dette giver en god grobund for RFQ tjenester, som også oplever stor efterspørgsel. Det er en god tid at iværksætte nye RFQ tjenester på.

1) Find dig en niche

I de traditionelle RFQ brancher som bilværksteder og håndværkere, har vi allerede noget der begynder at ligne en konkurrencesituation. Men der er stadig et Klondyke af nichemarkeder. Det danske arbejdsmarked holder på en stor andel af serviceydelser. Vi er et service samfund. Alle klipper hår på alle, og det vil blive endnu mere udpræget i den nærmeste fremtid. Virtuelle agenturer og online tjenester som AirBnB, Gomore, Uber etc. er med til at transformere det traditionelle arbejdsmarked på godt og ondt.

Flere og flere almindelige borgere bliver til fritids-iværksættere og skaber sig en biindtægt. Dette giver mange nicher og muligheder for flere RFQ tjenester. En, som med succes har udviklet en niche, er RFQ virksomheden JUF.

2) Find en god webdesigner og marketingkonsulent

Medmindre du er selv en ørn til webdesign, find en der er. Din Webside er din shop! Det duer ikke med snavsede og halvdårlige udstillingsvinduer. Dette gælder lige så meget for online virksomheder som for fysiske butikker.

Websiden skal være simpel og overskuelig og frem for alt, brugervenlig. En veldesignet og brugervenlig webside er guld værd. Lad den bare koste noget, det er din vigtigste investering.

Når det kommer til marketing, så husk at du også skal være til stede på de sociale medier, samt Google. Læs evt. mere om marketing på Jonasholm.dk.

3)Vær tillidsskabende

Det er nok det sværeste aspekt. Du kan gøre meget for at finde verdens bedste service leverandører, men du er aldrig i kontrol. Hvis en af dine budgivere svigter kunden, falder det tilbage på dig. Kunden skal selv tage et ansvar for at finde tillid til dine budgivere. Lav derfor profilsider med tydelige profiler af alle dine budgivere, med billeder.

Det er også vigtigt at du stiller kontante krav til budgiverne. De skal vide at tillid er noget man gør sig fortjent til. De skal også acceptere at de har brug for dig ligesom du har brug for dem.

Tilliden skal gå hele vejen: Fra kunden til dig, til budgiveren og så tilbage til dig og til kunden.