Det første skridt når det kommer til SEO er at lave en god keyword research, altså finde ud af hvilke nøgleord du ønsker at ranke for i Google.

En fejl folk ofte laver når de laver en keyword research er at de glemmer omkring brugerens søge intention, altså hvad deres motivation for søgningen er, og hvad resultat der vil gavne dem. Kan du give brugeren det resultat de leder efter, så vil Google anerkende det og ranke din side endnu højere.

Intentionen med søgningen

Når en bruger søger efter “billige sko” i Google, så må man forvente at den bruger mangler et par sko og gerne vil købe et par, så hvis du sælger billige sko, så er det her naturligvis et rigtig vigtigt keyword for dig. Søger brugeren derimod efter “hvordan vasker man sko”, så må man forvente at brugeren allerede har et par sko og ikke nødvendigvis leder efter at købe et par sko, så hvis du sælger sko, så er dette keyword måske ikke det vigtigste at fokuser på. Glem dog ikke at hvis brugeren kommer ind på din side og finder god information om hvordan man vasker sko, så vil brugeren måske huske på din hjemmeside næste gang der skal købes sko. Ligeledes kan det være brugeren måske klikker rundt på din shop og måske finder et par sko de bare må købe. Derfor er keywordet “hvordan vasker man sko” måske ikke så vigtigt som “billige sko”, og du kommer sikkert ikke til at konverter lige så mange, men det betyder ikke at keywordet er værdiløst.

Hvis du vil drage fordel af keywordet “hvordan vasker man sko”, så lav en rigtig god guide til hvordan man vasker sko, og prøv at konverter folk at skrive sig op til dit nyhedsbrev så du har mulighed for at konverter dem senere.